Project: Naar een effectieve budgetcursus
2017-2020 (afgerond)
Motivatie
Financiële educatieprogramma’s worden veelvuldig ingezet door gemeenten en maatschappelijke organisaties om mensen in een financieel kwetsbare positie te helpen. Uit evaluaties van financiële educatieprogramma’s blijkt echter dat het moeilijk is om deze doelgroep effectief te bereiken. Om dit probleem op te lossen, hebben we een gedragsgestuurde budgetcursus ontwikkeld waarbij inzichten uit motivatie- en gedragsveranderingstheorieën worden benut.
Resultaten
In een quasi-experimentele veldstudie onder financieel kwetsbare mensen in Nederland hebben we dit programma vergeleken met zowel een controlegroep als een traditionele programmagroep. Hierbij hebben we vragenlijsten en diepte-interviews afgenomen bij deelnemers en trainers en hebben we gebruik gemaakt van beschikbare registerdata.
Resultaten
In vergelijking met de controlegroep vonden we robuuste positieve effecten van het gedragsgestuurde programma op financiële kennis en vaardigheden en zelfgerapporteerde financiële gedragingen, maar niet op andere uitkomstmaten. Bovendien vonden we geen bewijs dat het gedragsgestuurde programma beter presteerde dan het traditionele programma.
Aanvullende kwalitatief onderzoek laat zien dat de cursisten van beide programma’s meerwaarde ervaren van het volgen van de cursus. Over het algemeen zijn cursisten van mening dat zij door de cursus (meer) financiële vaardigheden hebben, beter kunnen omgaan met geld en zich er beter toe kunnen zetten om hun geldzaken bij te houden. Tot slot benoemen deelnemers dat ze het meest hebben geleerd van het delen van ervaringen en zelf aan de slag zijn met hun eigen financiën.
Publicaties
- A Behaviorally Informed Financial Education Program for the Financially Vulnerable: Design and Effectiveness
December 2022. Ernst-Jan de Bruijn, Gerrit Antonides en Tamara Madern. Frontiers in Psychology
- Effectiviteit van de budgetcursus: Onderzoek naar de effecten van twee verschillende budgetcursussen
November 2019 – Tamara Madern, Ernst-Jan de Bruijn, Barbera van der Meulen en Eline Maussen – Onderzoeksrapport Hogeschool Utrecht